Yoga Collective tilbyder yin yoga i Århus. Yin Yoga er passive stillinger og stræk, som holdes i længere tid.

Yin Yoga



Det er den eneste stilart i Yoga Collective, der er passiv. Stillingerne bliver holdt mellem 3 og 8 minutter, og selv om du ikke går fra en yin yoga klasse, og føler, at du har gennemarbejdet kroppens muskler, så går du derfra med en følelse af at have arbejdet dybt.

Yin Yoga kan øge din smidighed og hjælpe til med at frigive spændinger, som vi ellers ikke kommer i kontakt med i de mere fysisk udfordrende yogatyper.
Over tid vil de fleste kunne mærke mere bevægelsesfrihed i kroppen.
Yin yoga kan også ses som en pause i hverdagen, et frirum, hvor du ikke skal præstere, men bare skal være.

Nybegyndere kan sagtens være med til yin yoga.

Blid Yoga


En Blid Yoga klasse tilbyder stille og nærende yoga med rigtig god tid til at være, lytte indad og selvforkælelse.

Der kan sagtens være lettere muskelstyrkende stillinger, men det er ikke det primære fokusområde. Blid Yoga er godt, når du føler, at du har brug for en pause fra hverdagen, eller når du vil forkæle dig selv. For dig, der ikke er til sveddryppende yogaformer, er Blid Yoga det perfekte valg.

Vi fokuserer på små bevægelser, nogle gange i korte serier og sekvenser, andre gang stilling for stilling. Der vil også være mere fokus på vejrtrækning, og meditationsøvelser.

Er du begynder er denne klasse fin at starte med, og husk, at det altid er ok at stille spørgsmål.


meditation, meditation og yoga, yoga, yoga collective aarhus, lær at meditere, meditation for begyndere, begynder meditation

Yoga og Meditation


Klassens primære fokus er meditation - på en simpel og tilgængelig måde, så alle kan være med.
Vi starter med blidt at arbejde kroppen igennem, fordi den er vores fundament for en god meditationspraksis.
Efter det bevæger vi os ind i åndedrættet som det “led” der binder krop og sind sammen, for derefter at gå til selve meditationen.
Du vil blive introduceret til forskellige simple, men effektive koncentrations-, og meditationsøvelser, som vi vil praktisere i fællesskab.
Der vil også hver gang være en smule teori/filosofi, som hjælper dig til at forstå meningen med øvelserne. Og endelig vil du have mulighed for at stille spørgsmål - for modsat de fysiske yogaøvelser, så foregår meditation mest inde i hovedet, og det kan være en udfordring at vide, om man gør det “rigtigt”, hvis man ikke taler lidt om sine oplevelser og erfaringer.

Begyndere såvel som øvede er velkomne.

Hatha Flow i Yoga Collective i Århus. For begyndere og let øvede. Hatha Flow er en form for hatha yoga.

Hatha Flow


Hatha Flow i Yoga Collective er en dynamisk og styrkende yogaklasse, der samtidig giver dig plads til at mærke efter.

Vi skaber små flows og leger med bevægelserne i de velkendte stillinger.
Der er god tid til at mærke dit åndedræt, og hvordan de forskellige asanas (øvelser) balancerer fysisk og mentalt.
Hatha flow er oftest lidt langsommere (og ikke helt så hårdt som vinyasa). Der er fokus på, at opbygge et godt teknisk fundament.

Hatha betyder sol og måne, men er også navnet på yoga, der har fokus på yogastillinger, som vi kender yoga i dag (og egentlig er en meget lille del af yoga). Hatha yoga forståes dog ofte som en mere langsom yoga form, for eksempel i sammenligning med ashtanga og vinyasa.

Flow er fra engelsk og betyder bevægelse.

I Yoga Collective er Hatha Flow altså en lidt mere mild form for dynamisk yoga.

Begyndere kan godt være med.
Yoga Collective tilbyder Vinyasa Yoga i Århus

Vinyasa Yoga


Følelsen af flow er vinyasa, når det er bedst!

En Vinyasa Yoga klasse er svedig, sjov og udfordrende, og linker åndedrættet med bevægelse i små sekvenser. Vinyasa Yoga klasser styrker og smidiggør
dine muskler, øger balancen og skaber en udrensende, indre varme.
Giver høj energi og bringer smil frem.

Vinyasa er sanskrit og henviser netop til det, at bevæge kroppen i åndedrættes rytme.

Vi sætter din sikkerhed højt, og anbefaler derfor, at du ikke tager til en vinyasa klasse før du har været til en hatha flow klasse eller to, hvis du aldrig har været til yoga før.
Har du skader/gigt og lign. bør du tale med lægen inden du tager en vinyasa klasse og informer altid instruktøren (også hvis du er gravid)

Hatha yoga for mænd


Hey MAND… Hvorfor dyrker du ikke yoga? Er det fordi, at du er stiv som et bræt? Er det fordi, at yoga ikke er for rigtige mænd? Eller er du måske bange for at blive til grin over for dine venner, eller ligne en klovn til din første yogatime blandt alle de smidige kvinder?

På Hatha yoga for mænd vil jeg introducere dig til yogaens verden. Jeg vil bruge min egen historie og erfaringer som udgangspunkt, og herigennem fortælle hvad jeg oplever yoga er og kan. Vi vil bevæge os igennem mange af de kendte yogastillinger og solhilsner, som ikke bare gør dig stærkere og mere smidig, men hvis formål er at stilne sindet og ”mærke efter”. Sammen vil vi skabe et rum som er nærværende, præstationsfrit og åbent for hvad der må dukke op.

Med disse klasser er mit ønske, at du får en god og sikker oplevelse af yogaens verden, at du opnår større forståelse og nydelse for din egen krop, og ikke mindst erfarer, at du selv er i stand til at bringe dine mange tanker til tavshed.

Klasserne henvender sig til begyndere, og dem som måske har duftet en smule til yoga. Men du er også velkommen, selvom du allerede dyrker yoga og måske bare ønsker en større forståelse for form og teknik i den enkelte stilling. Hvis du har skader eller andre fysiske udfordringer er du velkommen til at kontakte mig og høre om dette hold er noget for dig (contact@jimmischmidt.com).

Det kræver ingen forudsætninger at deltage. Iklæd dig løst siddende tøj, medbring et åbent sind, og vær forberedt på, at du med stor sandsynlighed er på vej ind i yogaens verden.

Vel og modigt mødt

Jimmi

Yoga du Jour

Når du kommer til Yoga du Jour, er du altid sikker på en klasse, hvor tempoet er langsomt, at stillingerne bliver grundigt forklaret, og at der er plads til at lave yoga, selvom man har skader og skavanker.
I Yoga du Jour blandes elementer fra hatha yoga, blid yoga og yin yoga. Det betyder, at der både kan være styrkende stillinger og sekvenser, blide og beroligende elementer, og fokus på smidighed og bevægelighed. Programmet vil ofte være forskelligt fra gang til gang.
Hvis du er ny til yoga, senior-yogi eller har haft skader, der gør at du ikke er klar til at deltage på en hatha klasse, er Yoga du Jour klassen for dig. Hvis du ikke er en af førnævnte, er du også mere end velkommen. Hvis du er i tvivl om du kan deltage, kan du kontakte Nadia på nadia@yogacollective.dk.